درباره لوازم خانگی برقی

مارک لوازم خانگی ایتالیایی،نام برند های لوازم خانگی،معرفی بهترین مارک های لوازم خانگی،بهترین مارک لوازم برقی ایرانی

درباره لوازم خانگی برقی

مارک لوازم خانگی ایتالیایی،نام برند های لوازم خانگی،معرفی بهترین مارک های لوازم خانگی،بهترین مارک لوازم برقی ایرانی

۲ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است

4f/ss (327)

نام استاد :

جناب آقای ساروخانی

نام محققان :

قارایی – حسنی

دانشگاه جامع علمی و کاربردی

پائیز 1385

آموزش MICROSOFT WORD

مقدمه :

برنامه Word متداولترین برنامه واژه پرداز موجود به شمار می آید . هدف اصلی برنامه این است که در تایپ و قالب بندی متنها مفید واقع شود . اما ویژگیهای قدرتمند دیگری نیز دارد که امکان ایجاد جدولهای مختلف – کار با تصویرهای گرافیکی – طراحی صفحه وب و بسیاری از قابلیتهای دیگر را برایتان فراهم کرده است . برای مطالعه ی این دوره ی آموزشی نیاز است کاربران محترم آشنایی مقدماتی با محیط Windows داشته باشند . جهت نصب و اجرای نرم افزارهای Office که Word نیز شامل آن می شود ، نیاز به سیستمی با مشخصات ذیل می باشد :

* حداقل سیستم مورد نیاز پنتیوم 233

* 16 مگابایت Ram

* حدود 600 مگا بایت فضای آزاد

 

اصول کار با WORD

* اجرای Microsoft Word و آغاز کار با آن :

نرم افزار Word تحت سیستم عامل windows 98-2000-XP کار می کند. برای شروع از منوی Start‏ ، زیر منوی Programs و سپس گزینه Microsoft Word را انتخاب می کنیم.

 

* آشنایی با محیط کار و اجزای آن : *

 

دکمه Close یا بستن پنجره : جهـت بستن یک پنجره باز باید از این دکمه استفاده نمود ( البته از کلید ترکیبی ALT+F4 نیز میتوان استفاده کرد ). باید توجه داشت برای بستن هر پرونده میتوانید از منوی File زیر منوی Exit را نیز انتخاب نمائید.

 دکمه Maximize یا حداکثر سازی : برای اینکه بتوان پنجره را به حداکثر اندازه خود رساند میتوان از این دکمه استفاده نمود.

 دکمه Restore : پس از اینکه پنجره به حداکثر اندازه خود رسید برای تبدیل به اندازه قبلی خود از این دکمه استفاده می شود.

 دکمه Minimize یا حداقل سازی : با کلیک کردن بر روی این دکمه میتوان یک پنجره حداکثر شده و یا معمولی را حداقل نمود با انجام این عمل پنجره به حداقل خود می رسد و روی Task bar قرار می گیرد. توجه داشته باشید که پنجره ای که حداقل شده است بسته نشده و هنوز در حافظه مستقر است.

 نوار عنوان یا Title Bar : نواری که اسم پنجره روی آن قرار دارد نوار عنوان نامیده میشود از نوار عنوان میتوان برای حداکثر سازی و یا بازگردانی پنجره به حالت " وضعیت قبلی " استفاده نمود برای این کار کافی است روی نوار عنوان دبل کلیک نمائید .

 دکمه Control Bottom یا کنترل : این دکمه در سمت چپ صفحه مانیتور قرار دارد.با دکمه کنترل میتوان تمام عملیاتی که توضیح داده شد را انجام داد برای باز کردن دکمه کنترل کافی است روی دکمه آن کلیک کرد. عمل دیگر دکمه کنترل بستن پنجره است برای این کار باید روی نشانه دکمه کنترل دبل کلیک کرد.

 Move : برای جابجایی پنجره میتوان از این گزینه استفاده کرد . برای اینکه این گزینه فعال شود باید روی نوار عنوان دبل کلیک نمود .

 Menu Bar یا نوار منو : هر یک از منوها با توجه به نام خود، عملکردی خاص دارند. پس از باز شدن منو زیر منوها را مشاهده خواهید کرد که هر زیر منو به معنای یک فرمان می باشد .

 Toolbars یا نوار ابزار : نوارهای ابزار کلیدهای دسترسی سریعتر به زیر منوها می باشند. در اصل گزینه ها و فرمان های موجود در زیر منوها ، در نوارهای ابزار نیز موجودند و کار را جهت دسترسی سریعتر به زیر منوها آسان می کنند .

روشهای مختلف برای ظاهر کردن نوار ابزار :

الف ) انتخاب زیر منوی Toolbars از منوی View

ب ) کلیک راست بر روی Menu bar

 برای محو کردن نوار ابزارها میتوان روی آنها کلیک راست کرده و زمانی که فهرست نوارهای ابزار ظاهر گردید ، آنها را از حالت فعال در آورید بدین صورت شما نوار ابزارها را در روی صفحه نخواهید داشت .

 Ruler یا خط کش : خط کش یکی دیگر از ابزارهای کارآمد در برنامه Word میباشد. این خط کش بسیار دقیق بوده و با آنچه که شما روی کاغذ اندازه میگیرید برابر است . خط کش برای تنظیم حاشیه ها و تورفتگی ابتدای پاراگرافها استفاده میشود. برای ظاهر کردن خط کش از منوی View زیر منوی Ruler را انتخاب نمایید.

برای ظاهر کردن خط کش عمودی نیز میتوانید از منوی View پنجره را به حالت Page Layout برده و سپس از منوی Tools زیر منوی Options را انتخاب و از روی برگ نشان View گزینه Vertical Ruler را انتخاب نمائید. درصورتیکه بخواهید خط کش شما در سمت راست پنجره ظاهر شود مراحل بالا را تکرار و گزینه Right Ruler را انتخاب نمائید.

 

Scroll Bar یا نوارهای مرور : دکمه ها و نــوارهایی هستند که توسط آنها میتوان صفحه را جابجا نمود . این دکمه ها بطور افقی برای جابجایی به چپ و راست و بطور عمودی برای بالا و پائین طراحی شده اند. بجای استفاده از دکمه های مرور که با هر بار فشردن آنها کمی صفحه جابجا می شود میتوان از نوارهای مرور نیز استفاده کرد.

برای جابجایی باید روی این نوارها قرار گرفته و بـــا ماوس نوار را جابجا نمود. در صورتیکه سند شما دارای چند صفحه باشد میتواند نشان دهنده شمارش صفحه نیز باشد نوارهای مرور برای این کار باید اشاره گر ماوس را روی نـــوار برده و بر روی آن کلیک کنید تا شماره صفحه به نمایش در آید. برای ظاهر کردن Scroll bar عمودی و افقی و انتقال آن به سمت چپ پنجره، باید پنجره را از منوی View به حالت Page layout برده سپس از منوی Tools و زیر منوی options در برگ نشان View گزینه های Vertical Scroll bar, Horizontal Scroll bar و Left Scroll bar را انتخاب نمود.

 

Next Page, Previous Page یا صفحه قبل و بعد : برای آنکه یک صفحه به بالا یا پائین برود باید از این علامت استفاده کرد.

 

محیط تایپ : این محیط اصلی ترین قسمت برنامه است. این قسمت محل تایپ ، حروف چینی و صفحه آرایی شماست . تمام عملیاتی که باید در مورد کارتان انجام دهید در این محل خواهد بود .

 

مکان نما : محل حرف بعدی را که تایپ خواهد شدء نشان میدهد.

 Right Click یا کلیک راست : قرار دادن اشاره گر بر روی موضوعی خاص و کلیک دکمه سمت راست ماوس با این عمل منوی میانبری ظاهر میشود که کاربر میتواند از آن فرمانی را انتخاب نماید.

 Screen Tips یا نکته ابزار : کافیست با ماوس روی یکی از کلید ها قرار بگیرید و کمی مکث کنید خواهید دید یک جعبه متن کوچک به نام نکته ابزار باز خواهد شد و نام آن کلید را نشان خواهد داد.

 Status Bar یا نوار وضعیت : این نوار پائین ترین قسمت پنجره می باشد که به شما اطلاعاتی در مورد شماره صفحه ، قسمت ، کل صفحه ، فاصله از بالای صفحه، خط روی صفحه ، وضعیت کاراکتر و… می دهد توسط این سطر یا نوار شما میتوانید موقعیت خود را بیابید که اکنون در کدام صفحه و کدام سطر قرار گیرد. برای ظاهر کردن این نوار بر روی پنجره باید پنجره را از منوی View به حالت Page layout برده و سپس از منوی Tools و زیر منوی Options در برگ نشان View گزینه Status Bar را انتخاب کنید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ آبان ۹۶ ، ۱۶:۲۵
postao postao

4f/ss (51)

تولید گندم در ایران

با تولید 13 میلیون و 637 هزار و 53 تن گندم، تولید سرانه به ازای هر ایرانی،به 5/203 کیلوگرم رسید.

کل تولید گندم تا امروز با احتساب دو میلیون و 500 هزار تن گندم خود مصرفی و بذری کشاورزان و مقدار 11میلیون و 137هزار و 53 تن خرید تضمینی،به 13 میلیون و 637 هزار و 53 تن رسیده است که به ازای هر ایرانی5/203 کیلوگرم گندم تولید شد. با توجه به آخرین آمار جمعیت کشور که به 67 میلیون نفر رسیده است،با تقسیم کل گندم تولیدی به تعداد جمعیت کشور،مقدار گندم تولید سرانه به دست خواهد آمد.

این گزارش به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی حاکی است، خرید تضمینی گندم تا 5 آبانماه 83 به 11 میلیون و 137 هزار و 53 تن رسید.

خرید تضمینی گندم از کشاورزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته،26/9 درصد رشد نشانمی‌دهد.

به این ترتیب با خرید بیش از 11 میلیون و 40 هزار تن، بنابر آمار وزارت بازرگانی،نیاز گندم خوراکی کشور برطرف شد و بقیه گندم تولیدی ذخیره یا در صنعت غذایی مانند ماکارونی،بیسکویت و کیک سازی استفاده می‌شود. بنابراین گزارش،پس از 45 سال اصلاحات ارضی، ایران در تولید گندم خودکفا شد. روز سه شنبه 5 آبانماه در سراسر کشور 3 هزار و 276 تن گندم بیش از نیاز کشاورزان به نرخ تضمینی کیلوگرمی 1700 ریال خریده شد. پیش بینی می شود؛ امسال 11 میلیون و 389 هزار تن گندم بیش از نیاز کشاورزان خریده شود.

بنابراین گزارش،خرید تضمینی گندم تا 4 آبانماه 82 ، مقدار 10 میلیون و 190 هزار و 285 تن بوده است.

براساس آمار خرید تضمینی گندم از کشاورزان در سراسر کشور، تاکنون استان فارس با یک میلیون و 790 هزار و 500 تن رتبه اول،خراسان با یک میلیون و 135هزار و 600تن رتبه دوم ، خوزستان با یک میلیون 40 هزار و 681 تن رتبه سوم و استان گلستان با یک میلیون و 4 هزار و 200تن در رتبه چهارم قرار دارد.

براساس این گزارش، استانهای کرمانشاه 681 هزار و 109 تن، کردستان 626 هزار و 200 تن، آذربایجان غربی 607هزار و 450 تن، همدان 559 هزار و 460 تن، آذربایجان شرقی 482 هزار و 444 تن،لرستان 456 هزار تن، اردبیل 421 هزار و 500تن، مرکزی 401 هزار و 725تن،اصفهان 366 هزار و 900 تن ،زنجان 243 هزار و 752 تن ،تهران 224 هزار و 26 تن، قزوین 191 هزار و 385تن، ایلام 124هزار و 7 تن،چهارمحال و بختیاری 109هزارتن،کرمان 105 هزار و 245 تن، مازندران 100هزار و 700تن،سمنان 93 هزار و 150تن، بوشهر 65 هزار و 662 تن،کهگیلویه و بویراحمد 60 هزار و 300تن، قم 60 هزار و 475تن، هرمزگان 49 هزار و 383 تن، منطقه جیرفت و کهنوج 47 هزارتن، یزد 44 هزار و 870تن ، سیستان و بلوچستان 28 هزار و 523 تن و گیلان 12 هزار و 710تن رتبه‌های پنجم تا بیست و نهم خرید تصمینی گندم را تشکیل می‌دهند.

استان سیستان و بلوچستان با 42 درصد،همدان 39 درصد و زنجان با 38 درصد به ترتیب بیشترین افزایش، و مازندران با نرخ کاهش 19 درصدی،بیشترین کاهش را نسبت به سال پیش خود داشته است.

خودکفایی گندم در گذر زمان، لیلا لطفی، شرق

افزایش تولید گندم در سطح ۸/۱۰ میلیون تن، در سال های پیش از خشکسالی دولت سازندگی، شبهات زیادی را برای منتقدان از خودکفایی در گندم به جای گذاشته است و اندیشه اقتصادی نبودن و ناپایداری تولید را از دید آنها دامن زد. هر چند نظر وزارت جهاد کشاورزی ۱۸۰ درجه با آنها تفاوت دارد، این بحث ها را مغرضانه و فعالیتش را کاملاً اقتصادی می داند. با این حال آنچه در بین همه آنها مشترک است ضرورت اجرای طرح است. طرح از سال های برنامه اول با عنوان برنامه افزایش تولید گندم اجرا می شد. سال ۶۷ سال پایه برنامه بود و در آن سال پیش بینی شده بود تولید گندم از ۳/۴۵ میلیون تن با تحقق ۲/۱۰۷ درصد به ۵/۴۸ میلیون تن برسد. بدین ترتیب دولتمردان ایران می خواستند تولید گندم را به لحاظ اهمیت سهم آن الگوی تغذیه خانوار و تامین بخش عظیم کالری و پروتئین تامین کنند. طبق آمار به طور تقریبی دولت به این هدف رسید. در سال اول برنامه _ ۱۳۶۸ _ تولید به ۰۱/۶ میلیون تن با احتساب ۵/۸۳ درصد رشد تحقق یافت. سال بعد از آن تولید با صد و یازده درصد رشد نسبت به سال پایه به ۰۱/۸ میلیون تن رسید. رشدی که در تمام سال های برنامه معلول انبار سرمایه موسسه های تحقیقاتی و خدماتی، نظیر موسسه اصلاح بذر، توزیع کود و سم و…، نیروهای ماهر، کم بودن نسبت سرمایه گذاری لازم برای حصول به یک واحد تولید ملی، سیاست های قیمت گذاری و در نهایت شرایط آب و هوایی بود. بدین ترتیب سال های پایانی برنامه، سال های ۷۰ تا ۷۲ به ترتیب با رشد ۱۲۲ ، ۱۴۱ و ۶/۱۴۸ درصدی در تولید گندم نسبت به سال پایه روبه رو شدیم. تولید در این دوره ها به ۸/۸ میلیون تن، ۱/۱۰ میلیون تن و ۷/۱۰ میلیون تن رسید. طبق گزارشات موجود این رشد تولید با رشد عملکرد گندم آبی از ۲۰۹۷ کیلوگرم _ در سال پایه ۶۷ _ به ۲۷۷۷ کیلوگرم _ در سال ۷۲ _ و رشد گندم دیم از ۷۶۳ کیلوگرم به ۹۴۷ کیلوگرم همراه بود. بدین ترتیب عیسی کلانتری _ وزیر سابق کشاورزی _ با این برنامه از چهار وزیر پیشین کشاورزی کشور پس از انقلاب جلو افتاد. توانست درصد واردات را در آن سال ها کاهش دهد. در نتیجه برای بهبود اجرای برنامه گندم تصمیم گرفت افزایش تولید گندم را این بار با ملاحظات اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی دنبال کند. پس برنامه دوم طرح محوری گندم تنظیم شد. در این برنامه پیش بینی شده بود ۸/۶۳ میلیون تن گندم مدت ۵ سال به دست بیاید. اما این طرح به دلیل تداوم سه سال خشکسالی و عدم تامین و تحقق امکانات پیش بینی شده اعتباری، تسهیلاتی و تدارکاتی تحقق پیدا نکرد. بر همین مبنا سال ۷۴ تولید با ۱۰۳ درصد رشد نسبت به سال پایه به ۲/۱۱ میلیون تن رسید. سال های ۷۶-۷۵ تولید در سطح ۱۰ میلیون تن بود، اما در سال ۷۷ تولید با رشدی حدود ۱۱۰ درصد به ۹۵/۱۱ میلیون تن رسید، ولی مجدداً با شدت یافتن خشکسالی تولید تا سطح ۶/۸ میلیون تن نزول کرد. طرح در دوره دوم نه تنها افزایش تولید گندم را در پی نداشت، بلکه سیر واردات آن شدید شد. سرانه واردات از ۸/۳۹ کیلوگرم در سال پایه ۷۳ به ۸/۶۰ کیلوگرم در سال اول و به ۵/۶۳ کیلوگرم در سال دوم رسید، سال سوم _ ۱۳۷۶ _ با تشدید خشکسالی سرانه واردات تا سطح ۴/۹۷ کیلوگرم افزایش یافت اما سال بعد این رقم تا ۵۶ کیلوگرم تنزل یافت. با این حال این سطح ۵۶ کیلوگرم نسبت به سال پایانی برنامه اول نیز بیشتر بود. سال ۷۲ میزان سرانه واردات گندم ۱/۴۳ کیلوگرم بود که نسبت به سال ۶۷ کاهش یافته بود. در این دوره به استثنای سال ۶۸ که سرانه واردات ۸/۱۰۲ کیلوگرم بود، مابقی سال ها میانگین وارداتش پایین بود. با این حال رشد فزاینده جمعیت و افزایش سرانه مصرف اجرای برنامه را توجیه می کرد به طوری که مرکز آمار ایران سرانه مصرف را طی سال های ۶۷ تا ۷۷ متوسط رشد سالانه حدود ۶/۲ درصد مطرح می کند.ضمن اینکه اقتصاددانان دانشگاه شهید بهشتی در ارزیابی اقتصادی آن مطرح کردند: نرخ رسمی ارز، در طی سال های اجرای طرح در بالاترین حد توسط دولت (۱۷۵۰) ریال تعیین شده و از طرفی دامنه مناسب برای کشش قیمت عرضه گندم بین ۵/۰ تا یک است در نتیجه نرخ بازده طرح محوری گندم آبی بین ۲۵۸۴ تا ۲۸۲۶ درصد و نسبت ارزش حال خالص منافع به ارزش حال هزینه های آن به ۱/۲۵ تا ۴/۲۷ برابر قرار دارد.• برنامه سوم

با آشکار شدن مزیت های سیاسی و اقتصادی طرح محوری گندم، طرح خودکفایی گندم بعد از ادغام جهاد و کشاورزی براساس نامه شماره ۳۶۵۵ وزیر جهاد کشاورزی در تاریخ ۲۱ خرداد ۸۱ تنظیم شد و از ۱ تیر ۸۱ اجرا شد. اما این بار اجرای این طرح به ظن منتقدان بدون مزیت تلقی شد. در حالی که یکی از جنبه های مهم تولید گندم، ارتباط تنگاتنگ آن با استقلال سیاسی و امنیت ملی است. کشورهای آمریکا، کانادا، استرالیا، اروپا و متحدان آنها در سطح بین المللی عمده تولید و صادرات گندم دنیا را در اختیار دارند. کشور آمریکا به دلیل اهمیت استراتژیک محصول گندم در معاملات جهانی گندم، تولیدی زارعین خود را به قیمت های گران از آنها خریداری می کند تا به تولید گندم ادامه دهند. در سال ۲۰۰۲ آمریکا هر تن گندم تولیدی خود را ۶/۱۱۵ دلار ارزان تر از هزینه شده تمام صادر کرد. هزینه تولید هر کیلوگرم گندم ایران در سال ۱۳۸۱ به طور متوسط در سطح کشور حدود ۸۵۵ ریال بوده و دولت برای حمایت از کشاورزان آن را به قیمت تضمینی ۱۳۰۰ ریال خریداری نموده است. این در حالی است که هزینه تولید زارعین گندمکار در کشوری مانند آمریکا که از تولیدکنندگان عمده گندم در جهان بوده و دارای تکنولوژی مدرن می باشد، در سال ۱۳۸۱ از قرار هر تن ۵۹/۲۳۱ دلار در سر مزرعه و ۲/۲۶۶ دلار با احتساب سایر هزینه ها بوده است. حال اگر قیمت دلار در سال ۱۳۸۱ را معادل ۸۰۰۰ ریال در نظر بگیریم، هزینه تولید هر کیلوگرم گندم آمریکا در مزرعه ۱۸۵۳ ریال و با احتساب کل هزینه ها معادل ۲۱۲۹ ریال خواهد شد، به عبارت دیگر هزینه تولید گندم در آمریکا نسبت به ایران در مزرعه ۱۶/۲ و در مجموع بیش از ۵/۲ برابر بوده که نشان دهنده مزیت اقتصادی تولید گندم در ایران است.

• جو –گندم

در دوران اجرای طرح یکی از مهم ترین شبهات افزایش سطح زیر کشت گندم و کاهش سطح زیرکشت جو بود. مقایسه سطح زیر کشت گندم و جو طی ۴ دهه گذشته در کشور حاکی است که از سال ۱۳۴۰ هجری شمسی تا ۱۳۶۰ بین ۴ تا ۵ میلیون هکتار اراضی کشاورزی کشور زیر کشت محصول گندم قرار داشته است که این عدد برای محصول جو بین ۴/۱ تا ۵/۱ میلیون هکتار متغیر بوده است. در سال ۱۳۶۰ هجری شمسی سطح زیر کشت گندم به بیش از ۲/۶ میلیون هکتار و سطح زیر کشت جو به ۴/۲ میلیون هکتار رسیده است که طی دهه ۶۰ تقریباً این سطوح زیر کشت برای هر دو محصول تغییر محسوسی نداشته و ثابت مانده است. در ابتدای دهه هفتاد و از سال ۱۳۷۱ سطح زیر کشت گندم به بیش از ۶/۶ میلیون هکتار و سطح زیر کشت جو به ۱/۲ میلیون هکتار بالغ شده ولی در سال ۱۳۷۸ سطح زیر کشت هر دو محصول- احتمالاً به دلیل وقوع خشکسالی – دچار کاهش قابل توجه در حد تقریباً ۳۰ درصد برای گندم و ۳۳ درصد برای جو بوده است که البته سطوح زیر کشت آبی هر دو محصول تقریباً ثابت مانده است. (کاهش کمتر از ۱۰۰ هزار هکتار) در سال ۱۳۷۹ با افزایش مجدد سطح زیر کشت گندم به رقم بالای ۵ میلیون هکتار در کشور رسیده و آخرین آمار سطح زیر کشت سال ۸۱ را بالغ بر ۳/۶ میلیون هکتار اعلام نموده است که این وضعیت برای سطح زیر کشت جو نیز حادث شده و سطح زیر کشت این محصول را در سال ۸۱ به حدود ۷/۱ میلیون هکتار و در سال ۸۲ به ۶/۱ میلیون هکتار رسانده است. بنابراین طی حداقل بیش از دو دهه از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۸۲ سطح زیر کشت گندم تقریباً ثابت مانده (تغییرات در حدود ۲۰۰ هزار هکتار). این در حالی است که متوسط مقدار تولید گندم کشور طی همین مدت از رقم ۷/۵ میلیون تن در سال ۱۳۶۰ به بیش از ۵/۱۳ میلیون تن در سال ۸۲ افزایش یافته و متوسط عملکرد تولید این محصول از ۱۶۹۵ کیلوگرم گندم آبی و ۵۸۸ کیلوگرم گندم دیم در سال ۱۳۶۰ به ۳۶۶۹ و ۱۱۸۴ کیلوگرم گندم آبی و گندم دیم در سال ۸۲ رسیده است. همچنین میزان تولید جو در کشور از حدود ۲ میلیون تن در سال ۱۳۶۰ به ۱/۳ میلیون تن در سال ۸۱ و ۹/۲ میلیون تن در سال ۸۲ بالغ شده که متوسط عملکرد آن نیز از ۱۶۹۳ کیلوگرم در کشت آبی و ۵۶۹ کیلوگرم در کشت دیم در سال ۱۳۶۰ به رقم ۳۱۱۲ و ۱۰۵۳ کیلوگرم به ترتیب در کشت آبی و دیم در سال ۱۳۸۱ و ۱۹۹۸ و ۹۲۱ کیلوگرم در سال ۱۳۸۲ افزایش یافته است. آخرین آمار موجود حاکی است سطح زیر کشت گندم در سال جاری ۲۴/۶ میلیون هکتار و سطح زیر کشت جو ۵/۱ میلیون هکتار است.•خرید تمام ذخایر گندم

در کنار بحث های همیشگی طی سال های اخیر مطرح می شود کشاورزان ایرانی میزان خود مصرفی محصول گندم را کاهش داده و تمام ذخیره گندم تولیدی را نیز به دولت می فروشند. این در حالی است که هر ساله شورای اقتصاد میزان گندم مورد نیاز کشور برای مصرف را اعلام کرده و به تناسب رشد جمعیت کشور درصدی به آن می افزاید. طی ۲۹ سال ۸۲-۱۳۵۴ مقدار خرید گندم توسط دولت در کل کشور از ۲۶۵۰۴ تن به ۳/۱۰ میلیون تن رسیده است. بیشترین و کمترین مقدار خرید این محصول نیز در همین دو سال صورت گرفته است. یعنی به تناسب افزایش جمعیت کشور نسبت به سال پایه (۱۳۵۴) و افزایش تولید، میزان خرید نیز سیر صعودی داشته است. در نتیجه میانگین خرید گندم کشور در سه دهه اخیر افزایش یافته و از ۵۲۰ هزار تن در دهه ۱۳۵۰ به یک میلیون و ۴۷۱ هزار تن در دهه ۱۳۶۰ و ۴ میلیون و ۸۲۶ هزار تن در دهه ۱۳۷۰ و بالاخره ۷ میلیون و ۱۴۵ هزار تن در سه سال اول دهه ۱۳۸۰ رسیده و متوسط کل ۲۹ سال مورد بررسی سالانه سه میلیون و ۱۲۹ هزار تن بوده است.

• افزایش قیمت خرید گندم توسط دولت

افزایش بی تناسب قیمت خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان توسط دولت است. یکی دیگر از بحث های محوری طرح گندم است. بررسی اقتصادی خرید گندم حاکی است چنانچه دولت قصد داشته باشد گندم مازاد بر مصرف کشاورزان داخلی را بر مبنای بهای تمام شده خرید گندم خارجی محاسبه و پرداخته نماید باید برای هر کیلوگرم گندم در سال جاری رقم ۲۵۳۲ ریال را پرداخت نماید. این در حالی است که رقم یاد شده بر مبنای مبادله داخلی بخش کشاورزی به ۲۱۹۵ ریال محدود خواهد شد. اما در سومین شکل و براساس روند قیمت وارداتی گندم ۲۰۱۶ ریال به دست خواهد آمد و در نهایت براساس گزینه هزینه های تولید گندم مبلغ ۱۸۱۲ ریال حاصل خواهد شد. بر این مبنا میانگین چهار عدد فوق مبلغ ۲۱۴۰ ریال توسط مجری طرح گندم پیش بینی شده است که به دلایل متعددی مورد توافق قرار نگرفته است. این در حالی است که طی سال جاری قیمت خرید گندم داخلی از قرار هر کیلو ۱۷۰۰ ریال تعیین و پرداخت می شود که فاصله قابل توجهی با قیمت کارشناسی آن دارد. حال با این وصف چگونه می توان ادعا نمود که قیمت خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان بدون تناسب افزایش یافته و این امر را موجب افزایش تولید گندم در کشور دانست. در دوره های پیش طرح های محوری افزایش تولید گندم آبی از نظر اقتصادی و نرخ مبادله دارای توجیهات کافی و از بازدهی بسیار بالا برخوردار بوده لیکن، سیاست قیمت گذاری حاکم بر این محصول مهم و استراتژیک طی سال های مختلف و با حفظ یارانه نان، تاثیری بسیار بر افزایش تولید آن دارد. برقراری قیمت مناسبت و مطلوب برای گندم زمینه های مساعد را برای تخصیص بهینه منابع و شیوه های مدرن تولید فراهم می نماید. اما براساس نتایج تحقیقات موجود نسبت به شاخص قیمت تضمینی گندم به شاخص کل بهای عمده فروشی کالاها (رابطه مبادله این محصول) از رقم ۰۲/۱ در سال ۷۰ به ۸۹/۰ در سال ۷۱ تنزل کرده است. در سال ۱۳۷۲ با تعدیل قیمت تضمینی شاخص فوق به سطح ۰۶/۱ افزایش یافت. از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۵ با عدم قبول قیمت های پیشنهادی وزارت کشاورزی این نسبت مجدداً کاهش و به ۶۸/۰ رسید. به طور کلی قیمت واقعی گندم براساس شاخص کلی از ۱۰۲ ریال در سال ۱۳۷۰ به رقم ۸۰ ریال در سال ۱۳۷۸ تنزل کرده است. مطالعات وزارت کشاورزی نشان می دهد که نرخ حمایت موثر از محصول گندم در سال ۱۳۷۸ حدود ۶۳/۰ بوده که نشان از پرداخت ۳۷ درصد مالیات پنهان توسط تولید کننده است. این در حالی است که در سال های اخیر یارانه اختصاص یافته به تولید و صادرات گندم در آمریکا، کانادا و ژاپن و همچنین کشور های اروپایی بیش از ۵۰ درصد قیمت بازار بوده است.



قیمت: 100 تومان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ آبان ۹۶ ، ۱۲:۲۰
postao postao