درباره لوازم خانگی برقی

مارک لوازم خانگی ایتالیایی،نام برند های لوازم خانگی،معرفی بهترین مارک های لوازم خانگی،بهترین مارک لوازم برقی ایرانی

درباره لوازم خانگی برقی

مارک لوازم خانگی ایتالیایی،نام برند های لوازم خانگی،معرفی بهترین مارک های لوازم خانگی،بهترین مارک لوازم برقی ایرانی

الگوی برتر تدریس و طراحی آموزشی

سه شنبه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۵۶ ب.ظ

قبل از پرداختن به مقوله های سناریو و الگوی تدریس ، الگوی برتر تدریس و طراحی آموزشی خاطر نشان می کنیم که در اواخر قرن نوزدهم و به ویژه در اوایل قرن بیستم ، به سبب عواملی چون 1. پیشرفت شایان توجه در مباحث روانشناسی و بهره گیری از یافته های آن به منظور درک بهتر از تعلیم و تربیت ، 2. توجه و تلاش روز افزون دست اندرکاران تعلیم و تربیت و 3. علاقمندی اشخاصی با تخصص در سایر رشته ها ، به خصوص علم پزشکی ، به تدریج تغییرات چشمگیر و فراوانی در سناریو و الگوی تدریس ، الگوی برتر تدریس و طراحی آموزشی ایجاد گردید . بررسی دیدگاهها و روشهای ارائه شده توسط صاحبنظران نشان می دهد که آنچه در آن در این روشها مورد تأیید قرار گرفته همانا یادگیری از طریق فعالیت ، کشف و پیگیری خود دانش آموز می باشد . به بیان دیگر ، در سناریو و الگوی تدریس ، الگوی برتر تدریس و طراحی آموزشی ، اعتقاد بر این است که یادگیری هنگامی به صورت صحیح انجام می پذیرد که دانش آموز شخصأ به فعالیت و جستجو و همچنین کشف مجهول و یا راه حل نهایی مسئله یا مشکل اقدام کند .

بهرنگی (1371) به نقل از بروس جویس و همکارانش در کتابی به نام الگوهای تدریس خاطرنشان می سازد که الگوهای تدریس ، به خصوص سناریو و الگوی تدریس ، الگوی برتر تدریس و طراحی آموزشی بر این اساس طرح و ایجاد شده اند که در تدریس از راهبردهایی استفاده شود که دانش آموزان به عنوان یک فرد رشد یابنده ، ظرفیت فکری خود را راستای اندیشیدن صریح و تفکر عاقلانه افزایش دهند . به علاه الگوهای تدریس فردی موجب می شوند که دانش آموز در فعالیتهای آموزشگاهی پیشرفت کرده و رشد اجتماعی خود را تقویت نموده و اعتماد به نفس خویش را افزایش دهد .

سناریو و الگوی تدریس ، الگوی برتر تدریس و طراحی آموزشی در زمره روشهای فعال یادگیری محسوب شده و راه تحول اساسی در کیفیت تعلیم و تربیت متداول و دگرگون ساختن آن از معلم محوری به دانش آموز محوری را هموار کرده و اجتناب از تمرکز بر حفظیات را میسر می سازد .

همچنین سناریو و الگوی تدریس ، الگوی برتر تدریس و طراحی آموزشی با معطوف داشتن توجه دانش آموزان موجب افزایش هر چه بیشتر پیشرفت آنان در امر تحصیل می شوند . این نظر با بررسی های متعددی که روبوک، بوهلر، آسپی انجام داده اند حمایت می گردد . این محققان چنین بیان می کنند که دانش آموزان آن دسته از معلمانی که الوهای فردی را در تدریس به کار می گیرند ، از پیشرفت تحصیلی بیشتری برخوردار می باشند .

معلم فعال در سناریو و الگوی تدریس ، الگوی برتر تدریس و طراحی آموزشی ، دانش آموزان را برای ماده خاصی در کلاس جمع نمی کند ، بلکه آنان را برحسب تواناییهایشان به چند گروه تقسیم کرده و هر گروه را به فعالیت ویژه ای در زمان معینی تشویق می کند . به علاوه ، به آنان فرصت آزادی بحث و تحقیق داده و به مطالعه منابع گوناگون برمی انگیزد و صرفأ دو موارد لازم و ضروری به راهنمایی ایشان می پردازد .منظور چنین فعالیتهایی آن است که دانش آموزان از آغاز تحصیل به تلاشها و کوششهای شخصی روی آوردند تا در آینده افرادی کار آمده شده و میل همکاری میان ایشان تقویت گردد . به علاوه ، از آنجا که هر گروه متناسب با تواناییهای خود فعالیت می کند ، لذا حق کودکان پراستعداد و همچنین دانش آموزان ضعف پایمال نمی گردد.

از جمله اصولی که سناریو و الگوی تدریس ، الگوی برتر تدریس و طراحی آموزشی بر پایه آنها مبتنی است ، می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. تشریک مساعی دانش آموزان با معلم به منظور ایجاد عادت و تحقیق فردی و شخصی ئ همچنین استقلال در اندیشه ؛
  2. کاهش قابل ذکر استفاده از روشهای تلقینی یا گفتاری ؛
  3. تبدیل کلاس درس به آزمایشگاه به منظور کمک به دانش آموزان که شخصأ به تجزیه و خود آموزی روی آورند ؛
  4. اندیشه درباره حقایق بیش از اندیشه در مورد ظواهر ؛
  5. ایجاد ارتباط و پیوستگی بین افکار و تجارب به منظور سهولت در یادآوری آنها ؛
  6. آزاد گذاشتن دانش آموزان به منظور دستیابی به نتایج مطلوب به صورت فردی و شخصی و عدم دخالت در امور جز به هنگام ضرورت ؛
  7. ایجاد عادت به مطالعه تحلیلی در کودکان ؛
  8. رعایت کامل تفاوت فردی به این منظور که هر دانش آموزمتناسب با میزان سطح علمی و عقلی خود با گروه مناسبی فعالیت و همکاری کند .

در سناریو و الگوی تدریس ، الگوی برتر تدریس و طراحی آموزشی ، دانش آموز شخصأ فعالیت می کند و نیروی عقلی خود را به طور کامل یه کار انداخته و درنتیجه اعتماد به نفس پیدا کرده و قادر می گردد که شخصأ به حل مسائل و مشکلات پرداخته و از آنها نهراسد.

با توجه به آنچه گفتیم معلمان برای انجام سناریو و الگوی تدریس ، الگوی برتر تدریس و طراحی آموزشی  احتیاج به منبعی غنی و قابل اعتماد دارند. بانک فایل پژوهشی معلمان این امکان را برای معلمان عزیز میسر ساخته است. معلمان و دانش آموزان عزیز می توانند به سایت بانک فایل پژوهشی معلمان به آدرس https://moallemblog.com   مراجعه نموده و از هزاران فایل مفید و ارزشمند که در این پایگاه موجود است استفاده نمایند.

منبع : بانک فایل پژوهشی معلمان

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۶/۱۳
postao postao

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی